SpotOn; doe waar je blij van wordt

SpotOn; doe waar je blij van wordt

Tijdens en na een persoonlijk leiderschaps- (yoga-) retraite op Ibiza raakte ik gefacineerd door succesvolle ondernemers die vanuit hun talent en dus passie een bedrijf hadden opgebouwd. Het intrigeerde me dat zij er bewust voor kiezen zo te werken en te leven, precies zoals zij dat zelf willen. Als je bewust werkt en leeft en hier voldoening en dus plezier uithaalt, straal je dat ook uit. In gesprekken die ik met mensen voerde, kwam ik steeds dichter bij het antwoord wat hun basis is voor hun plezier en succes: zij leven en werken vanuit het ‘volg je passie-model’. Dus enkel door het volgen van je hart, het uitoefenen van je passie en het toepassen van je talenten, kan je bewust kiezen om te leven en te werken zoals je dat wilt.  

Toen ik ervoor koos om te leven en te werken zoals ik dat wil, werkte ik 20 jaar in het MarCom-vak, waarvan 12 jaar als succesvol freelance MarCom-professional. Ik was toen bezig met het meest mooie branding-project bij een van de grootste duurzame energiepartners in Nederland, waar ik als projectmanager verantwoordelijk was voor de nieuwe corporate- en visuele identiteit van merken. Ik stuurde met name (reclame-/merk-/online-) bureaus aan. Ik werkte in een ambitieus en 'warm' team met een enorme gedrevenheid, waar ik me als een vis in het water voelde. Het MarCom-vak en de -professionals raken me, het is zo dynamisch en het vak blijft zich verbreden en verdiepen. Toch heb ik een andere keuze gemaakt, namelijk om te stoppen met freelancen als MarCom'mer. Ik heb toen ook de keuze gemaakt mijn hart te volgen en om mijn talent - dat wat me van nature goed afgaat en waar ik zo blij van word - nog beter te benutten.

Back to my roots: de recruitment
De job waar ik zelf ooit zoveel voldoening uit haalde, was die van Vestigingsmanager bij Olympia Uitzendburo in Den Haag. Ik runde zo’n zes jaar lang een grote vestiging in het centrum en we hielden ons bezig met alle vormen van flexibele arbeid. De organisatie werd geleid door een enorm gedreven, ambitieus en enthousiast management die er eager op was te blijven trainen op het gebied van marketing, sales en NLP. Mijn positief ingestelde karakter kon ik daar op die manier nog meer voeden en ik leidde mijn Accountmanagers op die manier op en coachte er ook nieuwe Vestigingmanagers. We hadden een ongekende drive om te verbinden en soms lieten we een professional niet eerder de deur uitgaan voordat wij tenminste drie opdrachtgevers gebeld hadden om een kandidaat actief aan te bieden. Dat was nog helemaal nieuw in die tijd en het gaf ons het succes waar we blij van werden. 
Onze vestiging kwam telkens weer in de top 3 van de best scorende vestigingen; de gedrevenheid om mensen te verbinden (uit te zenden, te detacheren, te payrollen) nam enorme vlucht. In mijn rol van Vestigingsmanager in de recruitment kwamen mijn talenten zoals loyaliteit, echtheid, positiviteit, drama (de drang om te scoren) en bovenal compassie optimaal tot zijn recht.

Compassie: echtheid verbinden
Waar ik het meest blij van word is echtheid en om mensen te helpen om het beste in zich naar boven te halen en te verbinden. Ook omdat ik oprecht geïnteresseerd ben en heel graag mensen aan elkaar verbind. Ik zet anderen graag in de spotlight en geef hen graag het podium. Ook in mijn privéleven - ja, van nature - verbind ik mensen; als ik denk dat mensen iets met elkaar of aan elkaar kunnen hebben, dan stel ik ze aan elkaar voor. Zo volgde ik een aantal jaren geleden een Mediation Opleiding - ik volgde ieder jaar een opleiding -, dat weer enorm van pas kwam bij bedrijven met politieke gevoeligheid om draagvlak te creëren om succes te behalen in MarCom-teams. On top of that, de jarenlange MarCom-ervaring bij reclamebureaus en opdrachtgevers had ik voor geen goud willen missen. Het MarketingCommunicatie-vak biedt zoveel mooie kansen om een podium te pakken en om mee te helpen om verkoopdoelstellingen te behalen voor mijn opdrachtgevers. En dan komt dus mijn resultaatgerichtheid (en ja, weer het helpen) om de hoek kijken. 
Het was geen toeval dat Richard Henderickx. - mijn compagnon - en ik weer met elkaar in contact kwamen toen ik mijn keuze had gemaakt weer in de recruitment te werken en om onze talenten te bundelen. Ik ken Richard al twintig jaar; hij is business strateeg en initiatiefnemer en mede-eigenaar van andere recruitmentbureaus zoals Receptioniste.nl, SalesSupply.nl en Officemanager.nl. Samen maken we SpotOn groot; onze bundeling van krachten is ook weer zo SpotOn! 
Sonja van Alphen, directeur SpotOn, Podium voor MarCom-professionals
 




Deel dit artikel