Een wereld van verschil

Een wereld van verschil

Een wereld van verschil

Sinds de livegang van SpotOn vorig jaar, zijn we trots op onze klantenkring en de verbreding en verdieping van ons waardevolle netwerk van Communicatie-professionals. In de waan van alle dag leken we begin dit jaar nog heel even mee te gaan met de gekte van het 'CV-schuiven', omdat 'de markt daar eenmaal om vroeg'. En ook al 'plaatsen' we niet de aantallen van de grotere bureaus, de keuzes die wij gemaakt hebben, heeft ons een wereld van verschil opgeleverd. Wij blijven geloven in persoonlijk contact, echtheid en verbinding. En daar houden we aan vast.

"Toen wij een aanvraag voor een Communicatie-professional kregen, waarop wij meteen de perfecte kandidaat in gedachten hadden uit ons netwerk, schrokken we van de reactie van de recruiter. Ze wilde de aanvraag liever nog uitzetten bij 5, 6 bureaus, en alle CV's afwachten, want 'anders had zij immers geen werk meer'. Dat was de druppel", zo vertelt Sonja van Alphen, mede-eigenaar en -oprichter van SpotOn. "We zaten toen in een heel hectische periode en we behandelden als klein bureau zo'n 23 vacatures per maand. De vraag naar Communicatie-professionals was huge en ook het aanbod van freelancers was sky high - en dat wisten we. Als we een vacature op onze website plaatsden en aanjaagden via social media, kregen we zo'n 30 sollicitaties binnen op interim-functies, terwijl we de meest geschikte kandidaat al kenden. En ook al was onze workload enorm, we behandelen alle sollicitaties en CV's persoonlijk - alle professionals worden door ons gebeld en 1:1 persoonlijk behandeld. We hebben veel processen geautomatiseerd maar standaard afwijzingen via mail, daar doen wij niet aan". 
De turbulentie werd alleen maar erger. Sonja vervolgt: "Bij sommige aanvragen kregen we een voorsprong van een dag, omdat wij nou eenmaal top professionals kennen en leveren. Maar de doorlooptijd bij aanvragen werd steeds korter, soms moesten we binnen een paar uur een kandidaat aanbieden. Dan had je nog niet eens de tijd goed door te vragen op de standaard functieomschrijvingen en profielen, of om de vacature in je database in te voeren. Het was gekkenwerk. Wat mij zo tegen de borst stoot, was dat als we een aanvraag weer succesvol invulden er niet eens de tijd genomen werd om stil te staan bij een waardevolle plaatsing, om de contractafhandeling zorgvuldig te doen - alles werd maar 'over de schutting geflikkerd' -, opdrachtomschrijvingen en ondernemerschecks werden - volgens de WDBA - karig aangeleverd en er werd niet gereageerd op een taart of bloemen om het succes te vieren".

Dat was het moment dat we besloten om het roer om te gooien. "Wij willen mensen nog steeds prioriteit geven en op een juiste manier handelen, maar wél op een integere manier. Daarom behandelen wij niet meer alle vacatures die we binnenkrijgen. We nemen alleen die vacatures aan waarbij we weten dat we van toegevoegde waarde zijn door ons waardevolle netwerk en dat onze Communicatie-professionals nét dat ene kunnen bieden waarom wij SpotOn zijn, waarbij we uiteraard exclusief mogen werven. Bij het moment van aanvraag hebben wij voor 90% de kandidaat al in gedachten die net op die plek zou passen, in dat team, bij die organisatie. Laten we als Communicatie-professionals vooral onze eigen merkwaarden in acht houden. En we breiden ons mooie netwerk steeds meer uit en 'plaatsen' nog steeds Communicatie-professionals (veelal interim), maar dan op een manier zoals dat bij ons past. Daarnaast besloot ik medio dit jaar zelf ook weer een aantal dagen per week een freelance Communicatie-job te gaan doen, het is zo fijn om midden in het vak te blijven staan en te groeien en te bouwen aan de corporate en visuele identiteit, samen met andere bevlogen Communicatie-professionals. En 'was that allright'? Voor mij is dit zo SpotOn, om bewust te leven en te werken in ons mooie vak, op de manier waar ik zo blij van word!"

SpotOn introduceerde op 1 juli het SpotOn Premium membership, voor en door Communicatie-professionals; een concept waarbij professionals meeverdienen bij het aandragen van vacatures. De bemiddelingsfee van SpotOn is maximaal 10,- per uur (en zo'n 50% lager dan bij andere bureaus), waarbij de professional die de vacature aanbrengt 2,50 per uur meeverdient. Je leest er hier meer over en ook hoe je je kunt aansluiten. 

Ben je benieuwd wat SpotOn voor jouw team en organisatie kunnen betekenen? Neem contact op met SpotOn. 




Deel dit artikel